Salsa Timisoara
Dance from the heart!

Blog

6 minute - Timp de citire (1175 cuvinte)
Ritmul de „salsa”

Ritmul de „salsa”

In zilele noastre folosim cuvantul „salsa” ca sa desemnam muzica pe care o auzim la cursuri, party-uri, festivaluri etc. Insa un „erudit” ti-ar spune ca este doar un termen acceptat la scara larga si ca, de fapt, nu exista „muzica salsa”. Si ar avea dreptate!
Cuvantul salsa a aparut relativ tarziu in istoria muzicii latino si actioneaza ca o umbrela care aduna dedesubt o multitudine de alte ritmuri, in principal afro-cubane, cum ar fi son, guaguanco, mambo, rumba cubana, etc. De fapt acestea sunt ritmurile pe care dansezi, salsa e un cuvant care doar le inglobeaza.

Desi exista semnalari mai timpurii a folosirii cuvantului salsa, se zice ca acesta a devenit uzitat la scara mai mare dupa ce artistii Fania All Stars – New York (Johnny Pacheco, Hector Lavoe, Celia Cruz, Tito Puente, etc) au avut nevoie de un concept sub care sa exporte spre alte continente muzica pe care ei o produceau. Asa a inceput sa fie folosit cuvantul salsa, ei sustinand in jurul lumii concerte de salsa.

Principalul precursor al salsei de astazi este son, un ritm cubanez. Si este principalul pentru ca cel mai important instrument, care ordoneaza celelalte instrumente dintr-o melodie, si anume clavele, provine din son.

Dar ca sa se inteleaga cat mai bine ce inseamna ritmul de salsa, o sa incerc o paralela cu cea mai populara muzica de azi, muzica pop.

In muzica pop ritmul este de obicei exprimat printr-un bas dominant, care este relativ constant si care poate fi auzit clar in timpul intregii piese. Putem gasi un asemenea ritm in majoritatea pieselor celebre interpretate de orice cantaret cunoscut. Suntem asa de obisnuiti cu el incat una dintre dificultatile „incepatorului” in salsa este ca acesta incearca in mod inconstient sa gaseasca un asemenea ritm si in salsa. Problema e ca in salsa nu exista asa ceva, iar primul pas spre obisnuinta cu muzica salsa e sa inceteze sa-l mai caute.

Salsa nu are un model ritmic dominant de genul celui de mai sus, dar in schimb are mai multe ritmuri care de obicei se aud in acelasi timp. De asemenea, este foarte obisnuit ca ritmuri diferite sa se auda in parti diferite ale piesei. Problema e ca aceste ritmuri care pot fi diferite si se aud in acelasi timp sunt de obicei… cam multe; aproximativ 12 instrumente diferite, care fiecare are si propriile variatiuni. Data fiind o asemenea varietate, in mod sigur e nevoie de timp si antrenament pentru a intelege muzica salsa.

O alta diferenta intre muzica pop si salsa este ca, in muzica pop, ingredientul dominant al unei piese este melodia, acel ton usor de retinut. In muzica salsa, care are radacini in percutiile africane, structura ritmica este la fel de importanta ca si melodia unei piese, daca nu cumva si mai importanta.

Unul dintre lucrurile pentru care ritmul de salsa este asa de dificil de inteles, este ca accentul ritmic e folosit intr-un mod foarte neobisnuit pentru ascultatorul occidental
„Fraza muzicala” in salsa se intinde pe 8 masuri, iar clavele se aud pe masurile 2,3,5, intre 6 si 7 (6,5), si pe 8. Asta in cel mai intalnit ritm al clavelor, adica 2-3 (poate fi si 3-2). Lipsa simetriei in ritmul clavelor creaza doua jumatati inegale in fiecare fraza muzicala, ceea ce da salsei acel „feeling” pulsant al unui elastic care se intinde si se tensioneaza, apoi se contracta si elibereaza energia.

Miscarea „ca un val” a dansului salsa este reflexia acestei lipse de simetrie in structura melodiei pe care clavele o ofera. Asa ca, intr-o anumita masura, poti simti clavele inconstient in miscarea de „du-te-vino” a dansului.

Ritmul clavelor, asa cum ziceam mai sus, este ritmul in jurul caruia toate celelalte accente muzicale sunt aranjate, chiar daca nu este intotdeauna auzit; este cel care dirijeaza si uneste toate celelalte ritmuri care pot fi auzite. Aceasta e si una dintre sursele confuziei multor incepatori care sunt invatati sa asculte clavele, dar care ajung sa creada ca au probleme cu auzul atunci cand nu le gasesc in multitudinea instrumentelor dintr-o piesa de salsa. Sa auzi clavele, sau mai bine spus „sa simti clavele” – din moment ce sunetul lor nu e intotdeauna clar si explicit – e ceva ce are nevoie de timp si antrenament. Din fericire, pentru a dansa pe ritm, nu e nevoie ca toate acestea sa fie invatate chiar acum. Atata timp cat poate fi auzit tumbao-ul (congas), care e mult mai usor, putem intelege ritmul aproape intotdeauna. Daca e asa de simplu, atunci de ce e, totusi, asa de complicat? Pentru ca pana si tumbao-ul e acoperit de restul instrumentelor.

Dar exista o solutie, evident, si pentru asta. Sa urmarim inceputul „frazei muzicale” sau a masurii, care inseamna intotdeauna timpul 1. Fraza muzicala care, de cele mai multe ori, se repeta pentru instrumentele de fundal. Cu alte cuvinte, interpreteaza aceeasi melodie. Din nou si din nou. De multe ori, pianul este mai usor de identificat in padurea de instrumente, dar ca si el poate fi orice, atata timp cat pianul poate si sa lipseasca uneori complet. E doar un exemplu.

Un lucru important in salsa e ca la inceput, dansul sa urmeze ritmul, nu melodia. E foarte important ca atentia sa ramana pe ritm.  La un nivel mai avansat exista multe feluri de a exprima melodia, asa-zisele accente, prin styling, shine-uri, footwork-uri, sau prin a „potrivi” intensitatea si dificultatea figurilor cu melodia pe care dansam. Desigur, un dansator experimentat poate face toate acestea, improvizand miscarile spontan pentru a exprima melodia, dar pentru aceasta simtul ritmului trebuie sa devina automat, ca mersul pe jos; corpul trebuie sa urmeze ritmul complet fara a gandi.

Si daca tot am amintit de „shine-uri”, care sunt de fapt miscari executate de unul singur, poate ca invatarea lor la cursuri va parea cel mai plictisitor si inutil lucru. de fapt, este cel mai folositor, este „dezlegarea la picioare” si obisnuinta intregului corp cu interiorizarea ritmului. Este aproape imposibil pentru cineva sa invete, sa simta, ritmul salsei dansand doar in perechi. Invatarea catorva footwork-uri este esentiala, mai ales pentru practica de acasa, sau de oriunde prindeti cateva minute libere.

Mai jos aveti cateva link-uri care va vor ajuta sa intelegeti mai bine muzica, insa nu uitati ca cel mai important lucru este sa va bucurati de ea, indiferent cat de bine sau nu o intelegeti!

Asa ca va recomandam sa accesati playlist-ul nostru de youtube, unde o sa gasiti mai multe piese „numarate”, cum e cea de mai jos, pana va obisnuiti cu splendidul ritm al salsei.

O alta metoda interesanta pentru a va obisnui gasim pe The Salsa Beat Machine, unde nu numai ca avem o voce care ne numara masurile, numit „instructor” in meniul dat, ci putem alege chiar noi care instrumente sa le auzim, din cele noua disponibile, fie ca-s ele clave, congas, maracas sau clasicul pian. Putem modifica ritmul, tempo-ul, volumul, chiar si modul in care se aude fiecare instrument.
Pe langa acestea doua, desigur, cel mai bun mod este sa urmati cursuri de salsa, inevitabil veti „prinde” ritmul mai devreme sau mai tarziu.

Vreau să mă înscriu la cursuri
×

Îți vom trimite un e-mail în momentul în care este publicat un articol nou pe pagina noastră. Te rugăm să îți introduci numele și adresa de e-mail pentru primi notificări.

 

Comentarii

Încă nu există comentarii. Lasă un comentariu
Adresa ta de e-mail NU va fi publicată pe site.

Captcha Image

Articole care te-ar putea interesa

Cele mai apreciate